Kim jest cz這wiek, 瞠 o nim pami皻asz? - grafiki Anny Per這wskiej-Weiser
2 pa寮ziernika 2009 r.

Wystawa grafik Anny Per這wskiej-Weiser w Galerii Stary Ratusz WBP by豉 imprez towarzysz帷 III DNIOM KULTURY 玆DOWSKIEJ organizowanym przez Stowarzyszenie na rzecz Kultury 砰dowskiej B'JACHAD oraz Fundacj Wsp鏊nota Kulturowa "Borussia". Artystka zaprezentowa豉 w Galerii grafiki z kilku cykli, kt鏎ych g堯wnym tematem jest cz這wiek.

Anna Per這wska-Weiser, doktor sztuk pi瘯nych. Zajmuje si g堯wnie portretem. Prace wykonuje w technice akwaforty. Dyplom doktorski obroni豉 pod kierunkiem prof. zw. Grzegorza D. Mazurka w Zak豉dzie Grafiki Projektowej. Pracuje na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie w Zak豉dzie Grafiki Warsztatowej II. Prowadzi zaj璚ia z druku wkl瘰貫go i grafiki projektowej.

Autorka wystaw indywidualnych, ostatnio w Starej Prochowni (Warszawa), Galerii Rogatka (Radom) oraz wielu zbiorowych. Wielokrotnie nagradzana, m. in. na III Triennale Plastyki W這c豉wskiej (W這c豉wek 2001); II Og鏊nopolskim Biennale Grafiki Studenckiej, (Galeria Miejska Arsena, Pozna 2001); IV Triennale Tczewskie (Muzeum Wis造, Tczew 2004); Grafice i Rysunku Roku (Zamek Lubelski, Lublin 2002).

Kim jest cz這wiek, 瞠 o nim pami皻asz?
Trudno o bardziej narzucaj帷 si inspiracj ni twarz
cz這wieka. Wsp馧czesn poezj i filozofi przenika fascynacja twarz
ju nie jako metafor cz這wieka, ale jako perspektyw konkretnego
spotkania. Twarz nie pozwala pozna cz這wieka, pozwala jednak
zrozumie jego potrzeb zbli瞠nia. Sk豉nia tak瞠 do porzucenia
w豉snej i trwa貫j pokusy egoizmu. Twarz nie otwiera duszy jej
w豉軼iciela, pozostaje ona ukryta zbyt g喚boko, otwiera tymczasem
dusz widza. W jej oczach widzi on siebie, nabieraj帷 w豉郾ie
鈍iadomo軼i, 瞠 nie jest sam.
Jest to odkrycie prawdziwie rewolucyjne. Kszta速uje ono
postaw cz這wieka moralnego, wyrzekaj帷ego si naturalnego
egoizmu. Nie tylko jednak. Kszta速uje tak瞠 postaw 鈍iadka,
pragn帷ego zachowa pami耩 o twarzy. Zachowa j w my郵i albo
utrwali na kartce. To w豉郾ie ta 鈍iadomo嗆 spotkanie stwarza
potrzeb tworzenia wizerunku. Zapewne tak rodzi si portret.
Czy nie jest to jednak inicjatywa 鈍iadcz帷a o pysze
鈍iadka? Je瞠li rzeczywi軼ie twarz dana jest jako jaka surowa
pierwotno嗆, ostateczne cz這wiecze雟two, czy w og鏊e jest ono do
otworzenia? Czy m闚i帷 o swoim romantycznym portrecie, "taki by
Chopin", zamiast "tak wygl康a", Delacroix nie pope軟i grzechu
pychy, m帷帷ej czysto嗆 ich spotkania?

powr鏒